Toen ik begin dit jaar startte met mijn zakelijke social media accounts was ik erg onzeker. Wat moet ik posten? Hoe moet mijn feed eruit zien? Hoe vaak moet ik posten? Zitten mensen wel op mij te wachten? Allemaal vragen die dagelijks door mijn hoofd schoten. Opvallend hoe ik hier het woordje ‘moet’ noem. Ondanks dat ik best veel weet over social media, voelde mijn eigen accounts als een verplichting. Naast alles dat er kwam kijken bij het starten van een eigen bedrijf, was mijn eigen social media een blok aan mijn been geworden.
Totdat ik mezelf een schop onder mijn kont gaf en dacht, kom op Der, je moet hier even doorheen.
Ik begon het idee van ‘niemand zit op mij te wachten’, langzaam maar zeker los te laten. Hoe? Door gewoon te starten met posten. Alles dat je met regelmaat doet, wordt op een gegeven moment een gewoonte, zo werd het posten op socials voor mij ook een gewoonte.
Meer kennis over social media
Ik startte met een aantal trainingen en leerde zo de ins en outs van diverse platformen kennen, waardoor ik beter wist hoe ik ze voor me kon laten werken en hoe ik dus zoveel mogelijk resultaat kon krijgen uit de input die ik leverde.
Consistent zichtbaar zijn met een plan
Ik ging consistent 3 keer per week posten op Instagram en maakte elke dag stories. Daarnaast was ik 1 keer per week zichtbaar op Facebook en LinkedIn. Doordat ik een content plan had gemaakt, hoefde ik niet meer na te denken over onderwerpen en kon ik alles voor een week klaar zetten. Ook kwam ik erachter dat ik op Instagram en op LinkedIn de meeste interactie had, waardoor ik beter wist hoe ik mijn content moest inzetten en mijn plan kon bijstellen.
De eerste klanten door social media
Toen mijn website LIVE was en ik 2 maanden consistent had gepost, ging het ineens los. De aanvragen stroomden binnen en ik wist niet wat mij overkwam. Zowel via Instagram, als via Facebook en LinkedIn werd ik door potentiële klanten gevonden, bizar! Ik heb zelfs nee moeten zeggen tegen een aantal opdrachten, omdat ik het niet rond kon krijgen in de tijd. Dit resultaat motiveerde mij alleen maar meer om door te gaan met wat ik al deed. Ik kreeg steeds meer plezier in online zichtbaar zijn op social media.
Social media als expertise
Daarnaast kwam ik er ook steeds meer achter op welk gebied mijn expertise ligt. Niet alleen vond ik social media steeds leuker, ik werd ook door klanten gevraagd om ze te ondersteunen met bijv. het schrijven en inplannen van berichten. Daarnaast kwam ik er ook steeds meer achter voor welke klanten ik het liefste werk. Je kunt dit van tevoren nog zo goed uitdenken, echter kan het in de praktijk heel anders zijn. Daar kom je maar op één manier achter en dat is door het te doen.
Meer volgers en engagement
In 3 maanden tijd is mijn Instagram account gegroeid met 100 volgers en dat blijft met een stijgende lijn doorgroeien. 100 volgers is voor de één heel veel en voor de ander peanuts, het gaat er echter om dat de waarde die je deelt door mensen interessant wordt gevonden en dat jij nét die ene persoon bereikt die misschien wel jouw ideale klant is. Het leuke vind ik dat je, met name op Instagram en binnen Facebook Community ’s, echt een band opbouwt met mede ondernemers. Het zijn een soort collega’s, maar dan in de cloud. Je leert van elkaar, je bouwt je eigen netwerk op en je kunt elkaar helpen.
Ik ben erg blij dat ik heb doorgezet en dat mijn socials nu een stevige basis hebben. Mocht jij ook willen weten hoe je die stevige basis bouwt, download dan hier mijn social media checklist.