Dat het bijhouden van social media veel tijd kost, dat hoef ik denk ik niet uit te leggen. Gelukkig heb ik een fijn stappenplan voor je, dat je écht gaat helpen om het inrichten en bijhouden van je socials makkelijker, sneller en leuker te maken.
Social media plan maken
Op welke platformen wil je zichtbaar zijn en hoe vaak? In een social media plan beschrijf je het doel van jouw social media kanalen. Kies 1 of 2 platformen uit die passen bij jouw doelgroep en leg daar je focus op.
Content thema’s bepalen
Content thema’s kunnen je enorm helpen bij het bedenken van content. In een content plan kun je per thema ook subthema’s maken en daaronder je ideeën uit werken. Welke thema’s passen bij jouw business?
Brainstorm sessies
Ga iedere maand eens twee uur brainstormen. Maak een mind map met je thema’s en subthema’s en bedenk daar onderwerpen bij. Het resultaat is een mooie mind map met nieuwe onderwerpen voor content.
Hashtagonderzoek
Met de juiste hashtags bereik jij je ideale klant. Welke hashtags passen bij jouw bedrijf en expertise? Welke hashtags gebruikt jouw ideale klant? Noteer ze op een lijst. Maak daarna een verdeling van klein naar groot, niet onder de 500 en niet boven de 1.000.000. Maak per content thema een hashtaglijst van zo’n 20-30 hashtags.
Content planning
Plan je content in. Dit zorgt voor structuur in je content en het scheelt je een hoop tijd. Door te plannen kun je op consistente tijden
posten én hoef je er de rest van de week niet meer naar om te kijken.
Planning tools
Het inplannen van content doe je met planning tools. Daar zijn er een aantal van. Mijn favorieten zijn bijvoorbeeld Trello, Later en Facebook Business Suite. Preview gebruik ik ook veel.
Statistieken
Het bijhouden van je statistieken is erg belangrijk. Zo kun je namelijk zien hoe je content scoort. Scoort de ene post beter dan de andere? Waarom? Wat deed je daar anders? Pas het ook toe op de rest van je content.
Zelf doen of uitbesteden
Sja, de grote hamvraag. Je kunt je socials prima zelf bijhouden, maar houd in gedachten dat je er altijd aandacht aan moet blijven besteden. Immers, dat wat je aandacht geeft, dat groeit. Wil je dat niet en besteed je je tijd liever anders? Schakel dan de hulp in van een expert.
Voor het gemak heb ik ook nog een checklist voor je gemaakt van deze stappen. Desnoods hang je ‘m op in de buurt van je werkplek, dan kun jij straks deze stappen dromen 😉
Download de checklist hier